Hair.no Norges bedste hår og mode portal


banner


dotted_line




NIOXINs hårplejeserie behandler hovedbunden og hårstrået og optimerer derigennem tykkelsen af håret.















Nå består FUDGE merkevaren av over 100 produkter og kan konkurrere i alle kategorier.



AL - tlf.: 800 84 944



Tigi består av 5 produktserier: Bed Head til de motebevisste, innovative og unge. Catwalk til de klassiske, elegante og stilfulle. S-factor, som er en luksus hårpleieserie. Love peace and the planet og sist, men ikke minst Rockaholic.




 

07-04-2018 12:32 Læs artiklen på Dansk   Del på Facebook

10 år med opera-hår

 I år er det ti år siden Oslo fikk sitt praktbygg, Operaen. Her holder kostymeavdelingen hus, inkludert verkstedet til maskør- og parykkmakerne. Med nemme hender knytter de sirlig inn hvert hårstrå i parykkene som skal på scenen.En del av kostymeavdelingen er maskør- og parykkavdelingen. Her er Per Ragnar Karlsen leder, noe han allerede var før det hvite marmorbelagte nasjonalbygget kom i sjøkanten bak Oslo S.

– I kveld har vi Mesteraften, en sammensatt forestilling med tre balletter på hovedscenen, forteller han mens han viser vei rundt den kreative avdelingen i operahuset. Innimellom praten hører vi fjerne operastemmer som synger for full hals. Det øves hardt til jubileumsuken. La Traviata streames live på NRK, Kongen avlegger Operaen sitt ærefulle besøk, i tillegg skal det forsøksvis settes verdensrekord i operakor på operataket. 


Lek med parykker

I maskør- og parykkavdelingen jobbes det med parallelle produksjoner. Én er Don Giovanni, den kjente historien om verdens største kvinneerobrer. Det er derfor naturlig nok flere spennende kvinneskikkelser med i forestillingen.

– Én av solistene skal få gelékrøller, hun skal se litt «tacky» ut. Rundbrenneren Don Giovanni er skallet, det samme er Leporello, men han bruker parykk. De skifter på å være hverandre og setter parykk på den andre for å forvirre. Et spill med parykker, forteller Per Ragnar. For hver produksjon følger parykkmakerne skisser og tegninger fra kostymedesigneren. En gjennomsnittsparykk tar opptil 50 timer å lage.



Nestleder, Tom Aarø, er den eneste i verkstedet om kun er parykkmaker. Han er effektivt i gang med Leporellos parykk.
– Jeg har bare seks timer igjen nå, sier han og viser frem den rødlige parykken til Leporello. Håret de bruker kjøpes buntvis.

– Vi får det fra frisører. Av og til også fra Øst-Europa, eller indisk hår som må blekes og farges, sier han. Hår har som oftest ikke bare én farge, derfor kan de blande og gradere hårfargene. Hår kan også eksempelvis pastellfarges i fargebad, som de gjør med tøy på Kostymeavdelingen.

– Det innkjøpte håret legges i karde når vi skal knyte en parykk. Er det ikke godt nok sortert, at håret ligger i samme retning fra rot til spiss, blir det krig i «hårleiren». Resultatet blir da en tovet parykk, legger Per Ragnar til. En annen utfordring er lus.

– Ja, lus kan forekomme ved store samlinger, eksempelvis som ved Barnekoret og Ballettskolen har det hendt at vi har fryst ned parykker og kammer, sier han. 



Maskør- og parykkmakere er et vernet yrke. De lager blant annet parykker og fremstiller frisyrene til operaens mange forestillinger.


 En lærebedrift

Operaen er en kompleks arbeidsplass.

– Den innebærer mye endringer. Vi lager en halvårsplan for alle produksjoner, som likevel justeres fra toppen. Dette får konsekvenser for alle nedover i verkstedene. Vi må tåle endringene, men kommer stort sett alltid i mål, understreker Per Ragnar. Designet forandres også.

– Vi er en lærebedrift, og har hatt maskørlærlinger siden 2004. For en ung maskør med lite erfaring er parykktilvirkning en stor jobb, et mesterverk, spesialsydd den enkelte aktør. Så har det hendt at det kommer en regissør eller designer og sier: «Nei, den trenger vi ikke likevel». Det kan være tungt å svelge for en som er ny i faget. Men alle parykker lagres. Selv de laget etter mål, kan passe til mange, forteller avdelingslederen.



Maskør- og parykkavdelingen har 16 stillinger, i tillegg til to lærlinger.

– Ansatte jobber skift; de er med i parykkproduksjon samt som avvikler på kveldsforestillingene. Derfor jobber noen ukevis kveld eller dagtid, forteller han. Å få fast jobb på avdelingen er ikke så enkelt.

– Det avhenger av mye, som muligheter gjennom et vikariat, sier han. Som lærebedrift er lærling-gjennomstrømmingen på avdelingen stor.

– Tross alt er vi de største innenfor maskør og parykk i Norge, vi snakker jo om Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten.

 Her er lærlinger i sving med hår til jubileumsforestillingen La Traviata.


Ikke alle ansatte er frisør i bunn, fordi de også arbeider med masker, løsneser og sminke for å skape karakterer, men hva gjelder lærlinger, er frisørfaget likevel et kriterium.

– Du kommer langt fram i søknadsbunken som frisør og som voksen nok til å tåle refusjon av en parykk. En må ha litt ryggrad, for en skal hele tiden levere til en mal, sier han. Per Ragnar vet hva han snakker om.

– Jeg er Norgesmester i lærling faktisk, smiler han. Dette ble han en gang i tiden hos frisørene Tore og Grete Nervold i Oslo.

– I tillegg har jeg to tredjeplasser fra VM i Rotterdam for lærlinger. Men dette er «wayback», understreker han. Han har ikke minst jobbet åtte år som frisør for Adam og Eva, i tillegg til La Bionda.

– Frisørbakgrunnen gir veldig mye innen forming av hår, hva gjelder ulike stilepoker vi skal inndekke. Vi må beherske både det moderne og det tradisjonelle. Selv var han frisør på 80-tallet da Vidal Sassoon revolusjonerte frisørbransjen.

– Det ble ikke så mye frisering da, men det lærte jeg gjennom konkurransefrisering, sier Per Ragnar som har gått parykkmakerkurs hos Sveriges Television, og jobbet frilans med mote og privat teater i mange år.

– Jeg har en allsidig vei inn i dette, ler han.  


Fantastisk tiår

I Operaen er det stadig vekk premiere, alle et høydepunkt for den enkelte produksjon.

– Teppet går opp, og en takker og bukker. Vi er hele tiden i det at vi skal levere til kvalitet. Det er som om vi stadig vekk har eksamen. Gjennom de ti årene operaen har ligget i Bjørvika, har håret også utmerket seg.

– På parykkfronten var det særlig spektakulært med balletten Manon i 2015, som går i reprise til høsten. Det er en stor kostyme- og parykkproduksjon av kostymedesigner Ingrid Nylander, opplyser han.




Historien er satt til 1700-tallet, med stort hår og stativ inni.

– Det er begrensninger for hvor tungt et hår kan bli, derfor kler man stativet med hår. Vi brukte bøffelhår til parykkene, det likner de gamle pudderfrisyrene. En kan ikke ta piruetter og den slags i slike parykker, derfor kler de gjerne roller som et by-par spaserende over scenen i flotte kostymer. Hovedrollene har kanskje ikke parykker i det hele tatt, sier han.

 En annen forestilling avdelingslederen minnes med glede, er La bohème. Der sto håret for mye av dramaet.

– Den var spektakulær og sterk. I vår historie hadde hovedrollen kreft. Derfor fikk alle samme sykdom, og mistet håret. En sterk scene er der samtlige tar av seg parykken, også Barnekoret, forteller han.


– Ble det mange baldcaps?

– Ja, det kan du si. 75 mennesker med baldcaps, og en pen frisyre fra 1850-tallet oppå. Og så kranie-sminke. Plutselig avdekkes kreften gjennom parykkhåret. Vi har en fundamental funksjon for uttrykket, også for sangere og dansere så vedkommende får rolleinnlevelse. Det øyeblikket: «Nå er jeg der!», det er en veldig viktig følelse for den som står der når teppet går opp og lyskasterne slås på. 





Tekst: Guri Haram

Foto: 
Marianne Otterdahl-Jensen


 


 


 


 




Rating
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
Artikkel er ikke verdisatt ennå - Klikk på det antall stjerner du synes artikkelen skal ha

Tips en venn     Kommentar / karakter














Utvalg av artikler fra brevkassen

hårtap/fet hodebunn

Hei!

Jeg er en jente på 22 som sliter med hårtap og veldig fet hodebunn. Er naturlig mørk blond men har stripet det lyst i noen år nå. Jeg bruker spesiall sjampo kjøpt hos frisøren uten at dett funker noe særlig. Etter en vask er håret like fett igjen samme kveld. Det er også veldig slitt der jeg har farget det. Prøver å unngå å bruke føner for de siste gangene jeg har gjort det har store mengder hår knekt av helt oppe i toppen. Altså der det ikke er farge. Tidligere har jeg hatt et tykt og kraftig hår, men nå har det endret helt struktur. Det er på en måte "babyhår" over hele hodet. Har også mistet hår hovedsaklig i fronten, altså på sidene og toppen av hodet. Det har også vært litt flassing og kløe. Hårfestet har også blitt mer diffust. Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre, eller hvilke produkter jeg skal bruke siden hodebunnen er fet, og tuppene er slitte. Har vært hos hudlege og tatt noen prøver, da jeg har hatt en mild utgave av seborisk eksem som baby. jeg har også en blank hud i ansiktet. Er veldig redd for å miste enda mer hår i fronten. Dette går veldig utover selvtiliten min og mitt sosiale liv, håper derfor på svar.
Les mer

Skjev/skrå pannelugg

Jeg er en jente på 15 år som ønsker med ny frisyre. Har sett på en del bilder med en skrå/skjev pannelugg og tror dette kan passe for meg. Akkurat nå har jeg en rett pannelugg. Kan man klippe håret slik at luggen blir skrå? Mvh Mia
Les mer

Lysne håret uten farge

Hei

Jeg har normalt veldig mørkt brunt hår ser nesten ut som svart og jeg har aldri farget det. Jeg har slitte tupper, men har tenkt til å klippe. Jeg vil få det litt lysere så man se at jeg har brunt hår, vil ikke til frisør og vil ikke gjøre noe som sliter på håret ! Tips?
Les mer



Hei! Jeg har de 2 siste årene slitt med hårtap/røyting. Jeg har langt og tykt hår, det har jeg også alltid hatt. Jeg synes ikke håret er noe tynnere enn vanlig, til tross for alt håret som faller av. Jeg bruker hårstrikk hver dag nesten, føner aldri håret, og bruker rettetang 1-2 ganger i mnd. Synes det er utrolig flaut å dusje hos andre, da jeg kan tette sluken. Synes også at håret er litt fett etter en dag, og hodebunnen er tørr, så den flasser litt. Bruker L'Oréal Sensi Balance shampoo og L'Oréal Absolut Repair Cellular Balsam, da håret er litt slitt. Bruker balsam kunn i ytterste del av håret. Hva kan jeg gjøre for at jeg skal slutte å miste så mye hår? Og hvor lang tid burde jeg gi shampooen og balsamen, før jeg kan si at det ikke funker, å må finne ny?
Les mer





E-post
passord
Husk passord
Navn
E-post


Hairworld


Striper
Sølvfarge
Hjemmefarging
RØD/BRUN
Ombre
Nyt spørgsmål
Striper
Extensions

Auster Salon & Academy
Blow Hairdressing
Studio Alf
Loud Hair
Nikita Hair
Hommelvik Frisørsenter
Nikita Hair
Adam og Eva
Nikita Hair
Nikita Hair
Nikita Hair
Adam og Eva
Inch Frisør
H2 Frisør
Adam og Eva
Studio Alf
Nikita Hair
H2 Frisør
Auster Salon & Academy
Nikita Hair
Dugg
Nikita Hair
H2 Frisør
Nikita Hair
Adam og Eva
Charlotte Granlund
Charlotte Granlund
Hår Ekspert
Spør

Tina Beate Ramsvik
Tina Beate Ramsvik
Hår Ekspert
Spør

Elin Beatrice Nøstvik
Elin Beatrice Nøstvik
Hår Ekspert
Spør

Kathrine Speikland
Kathrine Speikland
Hår Ekspert
Spør

Tina Holm
Tina Holm
Hårtap og hodebunns problemer
Ekspert
Spør