Hair.no Norges bedste hår og mode portal


banner


dotted_line


Sebastian har adskillige hårpleje og stylingserier, til forskellige hårtyper, personligheder og behov.

System Professional tilbyder individuelle hårplejeprodukter til udvalgte saloner over hele verden.

Wella er en førende leverandør af hårplejeprodukter til frisøren. De udvikler hele tiden nye produkter i tæt samarbejde med frisørerne.







Nå består FUDGE merkevaren av over 100 produkter og kan konkurrere i alle kategorier.



NIOXINs hårplejeserie behandler hovedbunden og hårstrået og optimerer derigennem tykkelsen af håret.



Tigi består av 5 produktserier: Bed Head til de motebevisste, innovative og unge. Catwalk til de klassiske, elegante og stilfulle. S-factor, som er en luksus hårpleieserie. Love peace and the planet og sist, men ikke minst Rockaholic.

Med Sassoon Professional har Sassoon Creative Team udviklet en holistisk serie af hårpleje og stylingprodukter som lever op til Sassoons filosofi om at arbejde med hår i dets naturlige tilstand.



AL - tlf.: 800 84 944












 

07-04-2018 12:32 Læs artiklen på Dansk   Del på Facebook

10 år med opera-hår

 I år er det ti år siden Oslo fikk sitt praktbygg, Operaen. Her holder kostymeavdelingen hus, inkludert verkstedet til maskør- og parykkmakerne. Med nemme hender knytter de sirlig inn hvert hårstrå i parykkene som skal på scenen.En del av kostymeavdelingen er maskør- og parykkavdelingen. Her er Per Ragnar Karlsen leder, noe han allerede var før det hvite marmorbelagte nasjonalbygget kom i sjøkanten bak Oslo S.

– I kveld har vi Mesteraften, en sammensatt forestilling med tre balletter på hovedscenen, forteller han mens han viser vei rundt den kreative avdelingen i operahuset. Innimellom praten hører vi fjerne operastemmer som synger for full hals. Det øves hardt til jubileumsuken. La Traviata streames live på NRK, Kongen avlegger Operaen sitt ærefulle besøk, i tillegg skal det forsøksvis settes verdensrekord i operakor på operataket. 


Lek med parykker

I maskør- og parykkavdelingen jobbes det med parallelle produksjoner. Én er Don Giovanni, den kjente historien om verdens største kvinneerobrer. Det er derfor naturlig nok flere spennende kvinneskikkelser med i forestillingen.

– Én av solistene skal få gelékrøller, hun skal se litt «tacky» ut. Rundbrenneren Don Giovanni er skallet, det samme er Leporello, men han bruker parykk. De skifter på å være hverandre og setter parykk på den andre for å forvirre. Et spill med parykker, forteller Per Ragnar. For hver produksjon følger parykkmakerne skisser og tegninger fra kostymedesigneren. En gjennomsnittsparykk tar opptil 50 timer å lage.



Nestleder, Tom Aarø, er den eneste i verkstedet om kun er parykkmaker. Han er effektivt i gang med Leporellos parykk.
– Jeg har bare seks timer igjen nå, sier han og viser frem den rødlige parykken til Leporello. Håret de bruker kjøpes buntvis.

– Vi får det fra frisører. Av og til også fra Øst-Europa, eller indisk hår som må blekes og farges, sier han. Hår har som oftest ikke bare én farge, derfor kan de blande og gradere hårfargene. Hår kan også eksempelvis pastellfarges i fargebad, som de gjør med tøy på Kostymeavdelingen.

– Det innkjøpte håret legges i karde når vi skal knyte en parykk. Er det ikke godt nok sortert, at håret ligger i samme retning fra rot til spiss, blir det krig i «hårleiren». Resultatet blir da en tovet parykk, legger Per Ragnar til. En annen utfordring er lus.

– Ja, lus kan forekomme ved store samlinger, eksempelvis som ved Barnekoret og Ballettskolen har det hendt at vi har fryst ned parykker og kammer, sier han. 



Maskør- og parykkmakere er et vernet yrke. De lager blant annet parykker og fremstiller frisyrene til operaens mange forestillinger.


 En lærebedrift

Operaen er en kompleks arbeidsplass.

– Den innebærer mye endringer. Vi lager en halvårsplan for alle produksjoner, som likevel justeres fra toppen. Dette får konsekvenser for alle nedover i verkstedene. Vi må tåle endringene, men kommer stort sett alltid i mål, understreker Per Ragnar. Designet forandres også.

– Vi er en lærebedrift, og har hatt maskørlærlinger siden 2004. For en ung maskør med lite erfaring er parykktilvirkning en stor jobb, et mesterverk, spesialsydd den enkelte aktør. Så har det hendt at det kommer en regissør eller designer og sier: «Nei, den trenger vi ikke likevel». Det kan være tungt å svelge for en som er ny i faget. Men alle parykker lagres. Selv de laget etter mål, kan passe til mange, forteller avdelingslederen.



Maskør- og parykkavdelingen har 16 stillinger, i tillegg til to lærlinger.

– Ansatte jobber skift; de er med i parykkproduksjon samt som avvikler på kveldsforestillingene. Derfor jobber noen ukevis kveld eller dagtid, forteller han. Å få fast jobb på avdelingen er ikke så enkelt.

– Det avhenger av mye, som muligheter gjennom et vikariat, sier han. Som lærebedrift er lærling-gjennomstrømmingen på avdelingen stor.

– Tross alt er vi de største innenfor maskør og parykk i Norge, vi snakker jo om Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten.

 Her er lærlinger i sving med hår til jubileumsforestillingen La Traviata.


Ikke alle ansatte er frisør i bunn, fordi de også arbeider med masker, løsneser og sminke for å skape karakterer, men hva gjelder lærlinger, er frisørfaget likevel et kriterium.

– Du kommer langt fram i søknadsbunken som frisør og som voksen nok til å tåle refusjon av en parykk. En må ha litt ryggrad, for en skal hele tiden levere til en mal, sier han. Per Ragnar vet hva han snakker om.

– Jeg er Norgesmester i lærling faktisk, smiler han. Dette ble han en gang i tiden hos frisørene Tore og Grete Nervold i Oslo.

– I tillegg har jeg to tredjeplasser fra VM i Rotterdam for lærlinger. Men dette er «wayback», understreker han. Han har ikke minst jobbet åtte år som frisør for Adam og Eva, i tillegg til La Bionda.

– Frisørbakgrunnen gir veldig mye innen forming av hår, hva gjelder ulike stilepoker vi skal inndekke. Vi må beherske både det moderne og det tradisjonelle. Selv var han frisør på 80-tallet da Vidal Sassoon revolusjonerte frisørbransjen.

– Det ble ikke så mye frisering da, men det lærte jeg gjennom konkurransefrisering, sier Per Ragnar som har gått parykkmakerkurs hos Sveriges Television, og jobbet frilans med mote og privat teater i mange år.

– Jeg har en allsidig vei inn i dette, ler han.  


Fantastisk tiår

I Operaen er det stadig vekk premiere, alle et høydepunkt for den enkelte produksjon.

– Teppet går opp, og en takker og bukker. Vi er hele tiden i det at vi skal levere til kvalitet. Det er som om vi stadig vekk har eksamen. Gjennom de ti årene operaen har ligget i Bjørvika, har håret også utmerket seg.

– På parykkfronten var det særlig spektakulært med balletten Manon i 2015, som går i reprise til høsten. Det er en stor kostyme- og parykkproduksjon av kostymedesigner Ingrid Nylander, opplyser han.




Historien er satt til 1700-tallet, med stort hår og stativ inni.

– Det er begrensninger for hvor tungt et hår kan bli, derfor kler man stativet med hår. Vi brukte bøffelhår til parykkene, det likner de gamle pudderfrisyrene. En kan ikke ta piruetter og den slags i slike parykker, derfor kler de gjerne roller som et by-par spaserende over scenen i flotte kostymer. Hovedrollene har kanskje ikke parykker i det hele tatt, sier han.

 En annen forestilling avdelingslederen minnes med glede, er La bohème. Der sto håret for mye av dramaet.

– Den var spektakulær og sterk. I vår historie hadde hovedrollen kreft. Derfor fikk alle samme sykdom, og mistet håret. En sterk scene er der samtlige tar av seg parykken, også Barnekoret, forteller han.


– Ble det mange baldcaps?

– Ja, det kan du si. 75 mennesker med baldcaps, og en pen frisyre fra 1850-tallet oppå. Og så kranie-sminke. Plutselig avdekkes kreften gjennom parykkhåret. Vi har en fundamental funksjon for uttrykket, også for sangere og dansere så vedkommende får rolleinnlevelse. Det øyeblikket: «Nå er jeg der!», det er en veldig viktig følelse for den som står der når teppet går opp og lyskasterne slås på. 





Tekst: Guri Haram

Foto: 
Marianne Otterdahl-Jensen


 


 


 


 




Rating
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
Artikkel er ikke verdisatt ennå - Klikk på det antall stjerner du synes artikkelen skal ha

Tips en venn     Kommentar / karakter














Utvalg av artikler fra brevkassen

Extentions

Hei!

Jeg har bestemt meg for å prøve noe nytt med håret mitt. håret mitt er ganske tynt, men det er ganske sterkt og tåler en del.



Jeg har lyst til å sette hairextensions i håret for å få litt mer fylde. Jeg har spurt litt rundt, i forhold til hva som er best og hvor mye det sliter på håret. men har ikke fått noe svar egentlig.

Vil det slite mye på håret? og hvilken type hairextensions er det beste? Vet jo at det er forskjellige fester osv.



Mvh

Hilde
Les mer

striper

Hei!



Jeg er ei jente som har mørkebrunt hår med litt lyse/oransje striper i det. Men eg ønsker å stripe håret mitt enda lysere, men kan det vere at stripene blir mer oransj enn lyse da ? Jeg har planer om å reise til frisør for å gjere det, men hvordan blir stripene da ? Min normale hårfarge er mørkeblond.




Les mer

Farge

Hei Kathrine. Jeg er opprinnelig ganske blond i håret. Jeg har for litt siden tapt et veddemål, så har nå fått helt svart hår. Det ser jo ganske forferdelig ut, men det ser også slik ut fordi jeg har helt lyse øyenbryn. Det ser jo ut som om ansiktet har mistet et eller annet.. Spørsmålet mitt er om jeg kanskje bare kan farge øyenbrynene også i denne sorte hårfargen eller om jeg skal prøve å farge håret i en annen hårfarge igjen.. evt ta maskinen.. Men jeg har jo mest lyst til å beholde endel av lengden min. Moralen er vel at man ikke skal farge håret svart når man er blond..eller tape veddemål!:) Takk for hjelpen. Mvh Roger
Les mer

Uregjerlige krøller

Hei.



Jeg har krøllete, langt hår. Det kan være ganske vanskelig å håndtere det,siden jeg bare kan gå med løst hår etter at jeg har dusjet, siden det blir så krusete og står til alle kanter. Når jeg børster håret forsvinner jo krøllene og håret mitt står rett ut i alle kanter. Et annet problem er at den forrige frisøren jeg var med klippte opp håret mitt, så det ble verre. Jeg opplever ofte at frisører ikke vet hvordan de skal klippe og håndtere krøllet hår og det er ikke ofte jeg blir fornøyd etter å ha vært med frisøren. Jeg lurte på hva jeg kan gjøre for at håret mitt skal bli mindre krusete? Kan du anbefale en kur eller et produkt? Hva kan jeg gjøre hvis jeg vil gå med løst hår uten å dusje hver dag? Vet du om noen frisører som kan mye om krøller? Noen tips til krøllet hår?
Les mer





E-post
passord
Husk passord
Navn
E-post


Hairworld


Striper
Sølvfarge
Hjemmefarging
RØD/BRUN
Ombre
Nyt spørgsmål
Striper
Extensions

Nikita Hair
Adam og Eva
Adam og Eva
H2 Frisør
H2 Frisør
Hommelvik Frisørsenter
Nikita Hair
Nikita Hair
Nikita Hair
Loud Hair
Nikita Hair
Auster Salon & Academy
Nikita Hair
Dugg
Studio Alf
H2 Frisør
Nikita Hair
Adam og Eva
Blow Hairdressing
Nikita Hair
Adam og Eva
Inch Frisør
Adam og Eva
Auster Salon & Academy
Studio Alf
Kathrine Speikland
Kathrine Speikland
Hår Ekspert
Spør

Elin Beatrice Nøstvik
Elin Beatrice Nøstvik
Hår Ekspert
Spør

Charlotte Granlund
Charlotte Granlund
Hår Ekspert
Spør

Tina Beate Ramsvik
Tina Beate Ramsvik
Hår Ekspert
Spør

Tina Holm
Tina Holm
Hårtap og hodebunns problemer
Ekspert
Spør