Hair.no Norges bedste hår og mode portal


banner


dotted_line


Wella er en førende leverandør af hårplejeprodukter til frisøren. De udvikler hele tiden nye produkter i tæt samarbejde med frisørerne.

Med Sassoon Professional har Sassoon Creative Team udviklet en holistisk serie af hårpleje og stylingprodukter som lever op til Sassoons filosofi om at arbejde med hår i dets naturlige tilstand.

Nå består FUDGE merkevaren av over 100 produkter og kan konkurrere i alle kategorier.



Sebastian har adskillige hårpleje og stylingserier, til forskellige hårtyper, personligheder og behov.



AL - tlf.: 800 84 944

NIOXINs hårplejeserie behandler hovedbunden og hårstrået og optimerer derigennem tykkelsen af håret.



Tigi består av 5 produktserier: Bed Head til de motebevisste, innovative og unge. Catwalk til de klassiske, elegante og stilfulle. S-factor, som er en luksus hårpleieserie. Love peace and the planet og sist, men ikke minst Rockaholic.

System Professional tilbyder individuelle hårplejeprodukter til udvalgte saloner over hele verden.


















 

07-04-2018 12:32 Læs artiklen på Dansk   Del på Facebook

10 år med opera-hår

 I år er det ti år siden Oslo fikk sitt praktbygg, Operaen. Her holder kostymeavdelingen hus, inkludert verkstedet til maskør- og parykkmakerne. Med nemme hender knytter de sirlig inn hvert hårstrå i parykkene som skal på scenen.En del av kostymeavdelingen er maskør- og parykkavdelingen. Her er Per Ragnar Karlsen leder, noe han allerede var før det hvite marmorbelagte nasjonalbygget kom i sjøkanten bak Oslo S.

– I kveld har vi Mesteraften, en sammensatt forestilling med tre balletter på hovedscenen, forteller han mens han viser vei rundt den kreative avdelingen i operahuset. Innimellom praten hører vi fjerne operastemmer som synger for full hals. Det øves hardt til jubileumsuken. La Traviata streames live på NRK, Kongen avlegger Operaen sitt ærefulle besøk, i tillegg skal det forsøksvis settes verdensrekord i operakor på operataket. 


Lek med parykker

I maskør- og parykkavdelingen jobbes det med parallelle produksjoner. Én er Don Giovanni, den kjente historien om verdens største kvinneerobrer. Det er derfor naturlig nok flere spennende kvinneskikkelser med i forestillingen.

– Én av solistene skal få gelékrøller, hun skal se litt «tacky» ut. Rundbrenneren Don Giovanni er skallet, det samme er Leporello, men han bruker parykk. De skifter på å være hverandre og setter parykk på den andre for å forvirre. Et spill med parykker, forteller Per Ragnar. For hver produksjon følger parykkmakerne skisser og tegninger fra kostymedesigneren. En gjennomsnittsparykk tar opptil 50 timer å lage.



Nestleder, Tom Aarø, er den eneste i verkstedet om kun er parykkmaker. Han er effektivt i gang med Leporellos parykk.
– Jeg har bare seks timer igjen nå, sier han og viser frem den rødlige parykken til Leporello. Håret de bruker kjøpes buntvis.

– Vi får det fra frisører. Av og til også fra Øst-Europa, eller indisk hår som må blekes og farges, sier han. Hår har som oftest ikke bare én farge, derfor kan de blande og gradere hårfargene. Hår kan også eksempelvis pastellfarges i fargebad, som de gjør med tøy på Kostymeavdelingen.

– Det innkjøpte håret legges i karde når vi skal knyte en parykk. Er det ikke godt nok sortert, at håret ligger i samme retning fra rot til spiss, blir det krig i «hårleiren». Resultatet blir da en tovet parykk, legger Per Ragnar til. En annen utfordring er lus.

– Ja, lus kan forekomme ved store samlinger, eksempelvis som ved Barnekoret og Ballettskolen har det hendt at vi har fryst ned parykker og kammer, sier han. 



Maskør- og parykkmakere er et vernet yrke. De lager blant annet parykker og fremstiller frisyrene til operaens mange forestillinger.


 En lærebedrift

Operaen er en kompleks arbeidsplass.

– Den innebærer mye endringer. Vi lager en halvårsplan for alle produksjoner, som likevel justeres fra toppen. Dette får konsekvenser for alle nedover i verkstedene. Vi må tåle endringene, men kommer stort sett alltid i mål, understreker Per Ragnar. Designet forandres også.

– Vi er en lærebedrift, og har hatt maskørlærlinger siden 2004. For en ung maskør med lite erfaring er parykktilvirkning en stor jobb, et mesterverk, spesialsydd den enkelte aktør. Så har det hendt at det kommer en regissør eller designer og sier: «Nei, den trenger vi ikke likevel». Det kan være tungt å svelge for en som er ny i faget. Men alle parykker lagres. Selv de laget etter mål, kan passe til mange, forteller avdelingslederen.



Maskør- og parykkavdelingen har 16 stillinger, i tillegg til to lærlinger.

– Ansatte jobber skift; de er med i parykkproduksjon samt som avvikler på kveldsforestillingene. Derfor jobber noen ukevis kveld eller dagtid, forteller han. Å få fast jobb på avdelingen er ikke så enkelt.

– Det avhenger av mye, som muligheter gjennom et vikariat, sier han. Som lærebedrift er lærling-gjennomstrømmingen på avdelingen stor.

– Tross alt er vi de største innenfor maskør og parykk i Norge, vi snakker jo om Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten.

 Her er lærlinger i sving med hår til jubileumsforestillingen La Traviata.


Ikke alle ansatte er frisør i bunn, fordi de også arbeider med masker, løsneser og sminke for å skape karakterer, men hva gjelder lærlinger, er frisørfaget likevel et kriterium.

– Du kommer langt fram i søknadsbunken som frisør og som voksen nok til å tåle refusjon av en parykk. En må ha litt ryggrad, for en skal hele tiden levere til en mal, sier han. Per Ragnar vet hva han snakker om.

– Jeg er Norgesmester i lærling faktisk, smiler han. Dette ble han en gang i tiden hos frisørene Tore og Grete Nervold i Oslo.

– I tillegg har jeg to tredjeplasser fra VM i Rotterdam for lærlinger. Men dette er «wayback», understreker han. Han har ikke minst jobbet åtte år som frisør for Adam og Eva, i tillegg til La Bionda.

– Frisørbakgrunnen gir veldig mye innen forming av hår, hva gjelder ulike stilepoker vi skal inndekke. Vi må beherske både det moderne og det tradisjonelle. Selv var han frisør på 80-tallet da Vidal Sassoon revolusjonerte frisørbransjen.

– Det ble ikke så mye frisering da, men det lærte jeg gjennom konkurransefrisering, sier Per Ragnar som har gått parykkmakerkurs hos Sveriges Television, og jobbet frilans med mote og privat teater i mange år.

– Jeg har en allsidig vei inn i dette, ler han.  


Fantastisk tiår

I Operaen er det stadig vekk premiere, alle et høydepunkt for den enkelte produksjon.

– Teppet går opp, og en takker og bukker. Vi er hele tiden i det at vi skal levere til kvalitet. Det er som om vi stadig vekk har eksamen. Gjennom de ti årene operaen har ligget i Bjørvika, har håret også utmerket seg.

– På parykkfronten var det særlig spektakulært med balletten Manon i 2015, som går i reprise til høsten. Det er en stor kostyme- og parykkproduksjon av kostymedesigner Ingrid Nylander, opplyser han.




Historien er satt til 1700-tallet, med stort hår og stativ inni.

– Det er begrensninger for hvor tungt et hår kan bli, derfor kler man stativet med hår. Vi brukte bøffelhår til parykkene, det likner de gamle pudderfrisyrene. En kan ikke ta piruetter og den slags i slike parykker, derfor kler de gjerne roller som et by-par spaserende over scenen i flotte kostymer. Hovedrollene har kanskje ikke parykker i det hele tatt, sier han.

 En annen forestilling avdelingslederen minnes med glede, er La bohème. Der sto håret for mye av dramaet.

– Den var spektakulær og sterk. I vår historie hadde hovedrollen kreft. Derfor fikk alle samme sykdom, og mistet håret. En sterk scene er der samtlige tar av seg parykken, også Barnekoret, forteller han.


– Ble det mange baldcaps?

– Ja, det kan du si. 75 mennesker med baldcaps, og en pen frisyre fra 1850-tallet oppå. Og så kranie-sminke. Plutselig avdekkes kreften gjennom parykkhåret. Vi har en fundamental funksjon for uttrykket, også for sangere og dansere så vedkommende får rolleinnlevelse. Det øyeblikket: «Nå er jeg der!», det er en veldig viktig følelse for den som står der når teppet går opp og lyskasterne slås på. 





Tekst: Guri Haram

Foto: 
Marianne Otterdahl-Jensen


 


 


 


 




Rating
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
Artikkel er ikke verdisatt ennå - Klikk på det antall stjerner du synes artikkelen skal ha

Tips en venn     Kommentar / karakter














Utvalg av artikler fra brevkassen

Vanskelige krøller

Hei Elin!



Jeg har veldig tykt hår med sterke og store krøller. Disse er nesten umulig å forme, og lever sitt eget liv.



For en del år siden var jeg hos en frisør som rettet ut håret mitt med rettetang og klippet skrå pannelugg. Dette var selvsagt flott mens håret var rett, men helt forferdelig når krøllene kom tilbake. Etter dette har jeg måttet bruke rettetang daglig.



Nå er jeg lei av å være avhengig av rettetangen, og håret slites noe veldig. Fordi rettetangen sliter sånn på håret, får jeg ikke spart lengde på håret lenger enn til skuldrene, og for at jeg skal kunne ha mitt naturlige hår med krøller, er jeg avhengig av "tyngde". Jeg kommer derfor ikke ut av denne vonde sirkelen og lurer på om du har noen tips? Det er helt uaktuelt å gå med krøller når håret bare rekker meg til skuldrene....Håret "vokser" utover pga tykkelsen, og er ikke tungt nok til å henge ned.... Kremer eller annet hjelper ikke til mitt hår for å få tyngde nok, eller "temme" krøllene.



Jeg bruker kun BioSilk i håret, utover shampoo og balsam.



Jeg har vært hos flere frisører, men dette hjelper lite. De kan lite om krøller, og spesielt siden jeg i tillegg har så tykt hår..... Anti permanent anbefalte de ikke siden håret mitt var for slitt.





Mange mange takk for svar!!



Mvh



Kristine




Les mer

Fra mørk til aske blond farge

Hei. Jeg har langt, naturlig mørk brunt hår, og ønsker en ask-blond/brun farge og lurer på om dette er mulig. Jeg har litt rødskjær i håret, og ønsker ikke at håret skal bli oransj eller gult. Legger med et bilde av min naturlige farge, samt tre bilder av hvordan jeg ønsker å ha det.
Les mer



Har alopecia areta, og nå er flekkene store. Jeg bruker kunstig hår til å dekke, men det er vanskelig. Og så har jeg hørt av en mann med problemer at han brukte en fargestift eller noe sånt som gjorde at det ikke skinte så hvitt av hodebunnen. Kan du gi meg noe informasjon om dette?

Takk
Les mer

Hvor ofte skal jeg bleke/farge håret

Hei! Håret mitt vokser ca 4.5 cm i løpet av en og en halv måned. Det vokser med andre ord raskt og håret er veldig tykt. Akkurat nå har jeg bleket håret mitt lysere, men utveksten kommer alt for fort da håret vokser fort. Hvor ofte skal jeg bleke håret før min opprinelige farge vokser ut igjen? Takk for svar! :)
Les mer





E-post
passord
Husk passord
Navn
E-post


Hairworld


Striper
Sølvfarge
Hjemmefarging
RØD/BRUN
Ombre
Nyt spørgsmål
Striper
Extensions

Nikita Hair
Dugg
H2 Frisør
H2 Frisør
Adam og Eva
Nikita Hair
Inch Frisør
H2 Frisør
Studio Alf
Nikita Hair
Adam og Eva
Auster Salon & Academy
Nikita Hair
Hommelvik Frisørsenter
Nikita Hair
Auster Salon & Academy
Nikita Hair
Nikita Hair
Adam og Eva
Nikita Hair
Nikita Hair
Adam og Eva
Loud Hair
Blow Hairdressing
Adam og Eva
Elin Beatrice Nøstvik
Elin Beatrice Nøstvik
Hår Ekspert
Spør

Tina Beate Ramsvik
Tina Beate Ramsvik
Hår Ekspert
Spør

Kathrine Speikland
Kathrine Speikland
Hår Ekspert
Spør

Charlotte Granlund
Charlotte Granlund
Hår Ekspert
Spør

Tina Holm
Tina Holm
Hårtap og hodebunns problemer
Ekspert
Spør